نتیجه تحقیقاتی كه پژوهشگران دانشگاه هاروارد در آمریكا انجام داده اند

 نشان می دهد كه مصرف برنج سفید خطر ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) را افزایش می دهد.

در گزارشی در این باره كه در نشریه آمریكایی Archives of Internal Medicine

انتشار یافته، گفته شده استفاده از برنج قهوه ای و نان سبوس دار خطر مبتلا شدن به دیابت را یك سوم كاهش می دهد.

تهیه كنندگان گزارش می گویند از آنجا كه برنج سفید بالارفتن قند خون را سریع تر می كند، خطر دیابت افزایش می یابد.

ولی برنج قهوه ای و مواد غذایی سبوس دار، در مقایسه با برنج و آرد سفید سالم تر هستند چون جذب این غذاها در بدن و تبدیل آن به قند خون با سرعت كمتری صورت می گیرد.

تحقیقاتی كه در این باره بر روی دویست هزار آمریكایی صورت گرفته بود نشان می داد مصرف برنج سفید با دیابت نوع 2، ارتباط دارد.

ادامه مطلب

با در نظر گرفتن سن این افراد و سایر عواملی كه خطر دیابت را افزایش می دهد، چنین نتیجه گیری شد كه خطر ابتلا به دیابت در كسانی كه در هفته پنج نوبت یا بیشتر در حدود 150 گرم برنج می‌خورند، در مقایسه با كسانی كه كمتر از یك نوبت در هفته برنج مصرف می كنند، 17 درصد افزایش می یابد.

ولی این تحقیقات نشان می داد كه خوردن برنج قهوه ای اثر معكوس دارد و موجب كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، می شود.

تهیه كنندگان گزارش با توجه به نتایج این بررسی می گویند چنانچه شخص به جای یك سوم برنج سفیدی كه مصرف می كند برنج قهوه ای مصرف كند، خطر دیابت نوع2، را 16 درصد كاهش می دهد.

تركیب مواد غذایی

دكتر كی سان، از پژوهشگرانی كه در این تحقیقات شركت داشته، می گوید نگاهی به تركیب مواد غذایی این یافته ها را توجیه می كند.

برنج قهوه ای مانند سایر مواد غذایی فرآوری نشده، از نظر فیبر غنی است و انرژی اش را به تدریج پخش می كند.

ولی برنج سفید تمام سبوس و جوانه اش در جریان آسیاب كردن از بین رفته است و در نتیجه شاخص گلایسیمیك GI (سرعت جذب غذا در بدن و تبدیل به قند در خون) آن در مقایسه با برنج قهوه ای بیشتر است.

كارشناسان توصیه می كنند كه دست كم نیمی از كربوهیدراتی كه شخص مصرف می كند باید از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای تامین شود.

بیش از 70 در صد برنجی كه در كشورهای توسعه یافته مانند آمریكا و بریتانیا مصرف می شود از نوع برنج سفید است.

دكتر ویكتوریا كینگ از مركز دیابت بریتانیا، می گوید از آنجا كه تحقیقات مورد بحث با اتكا به پرسشنامه ها و اظهارات خود مردم صورت گرفته نمی شود در باره این كه مصرف چه مقدار غلات سبوس دار، از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می كاهد، توصیه قاطعی كرد.

دكتر كینگ می افزاید: "بهترین راه برای جلوگیری از دیابت نوع 2، فعالیت و رژیم غذایی سالمی است كه بر اساس آن شخص چربی، نمك و قند كمتری مصرف كرده و در مقابل سبزیجان و میوه بیشتری مصرف می كند.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 26 خرداد 1389    | توسط: Gharibeh - khazan    |    | نظرات()