غذاهای مفید برای افزایش حافظه‌

قبل از هر چیز باید به این مساله اشاره كرد كه ظرفیت یاد گیری و میزان هوش و وسعت اندیشه عمدتا از طریق توارث تعیین می شود و عوامل ارثی در این مساله موثرترند اما عوامل محیطی، شرایط اقلیمی، میزان، نوع و كیفیت غذا نیز تاثیر غیرقابل انكاری روی  مساله هوش دارند...

 

اولین مساله استفاده از منابع حاوی روغن ‌های مایعی است كه دربردارنده اسید های چرب امگا 3 هستند. بهترین منبع امگا 3 آبزیان به‌ خصوص ماهیان چرب هستند. دانه ‌های روغنی نظیر بادام، گردو، بادا‌م ‌زمینی، كنجد و تخم ‌كتان هم از منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اما اكنون كه آلودگی محیط ‌زیست با جیوه مطرح است، نمی ‌توان به خانم‌ های باردار توصیه كرد كه زیاد ماهی مصرف كنند اما به جای آن می ‌توانند از منابع گیاهی امگا 3 بهره ببرند.

 

 

علاوه بر روغن ‌ها، ویتامین‌ های گروه B نیز در این موضوع دخیل هستند و غلات كامل، جوانه گندم،‌ مخمر آب ‌جو و جگر به عنوان منابع تامین‌ كننده آنها محسوب می ‌شوند.

ادامه مطلب

مساله‌ دیگر ماده‌ای به نام لیستین است كه عدس، ذرت، شیر، زرده ‌تخم‌ مرغ، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، بادام‌ زمینی، آرد جوی‌ دوسر و جگر گوساله از منابع آن به حساب می ‌آیند. لیستین نقش مهمی در میانجی‌ های عصبی دارد. این ماده با تولید استیل ‌كولین موجب افزایش قدرت حافظه می ‌شود. مخصوصا در نوزادانی كه مادرانشان در دوران بارداری مواد حاوی كولین مثل كاهو، كلم و كره‌ بادام ‌زمینی را در جیره هفتگی ‌اشان گنجانده اند.

 

یكی دیگر از مواردی كه روی هوش و تقویت قدرت حافظه موثر است، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اكسیدان‌ هاست. موادی نظیر سبزیجات تازه با خنثی كردن رادیكال ‌های آزاد حالت ارتجاعی رگ ‌ها را حفظ كرده و موجب خون ‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غیرمستقیم از كاهش توانایی فكری جلوگیری می ‌كنند.

ماده دیگر سویا و بهتر از آن روغن سویا است كه هم كلسترول بد خون LDL را كاهش می ‌دهد و هم از اكسیداسیون كلسترول خوب HDL جلوگیری كرده و در كنار آن رادیكال‌ های آزاد را خنثی كرده و از تشكیل پلاك های عروقی جلوگیری می‌ كند. سویا همچنین دارای فیتو استروژن‌هایی است كه در تقویت حافظه موثرند.

بنا به آنچه در طب سنتی آمده است یكی از موادی كه در دوران بارداری به افزایش هوش كمك می ‌كند مصرف به اندازه یك دانه عدس كندر است.

یادتان باشد كه در بارداری و شیر دهی ذخایر كولین مادر تخلیه می ‌شود و كولین كافی برای رشد مغز در دسترس نیست از این جهت برای حفظ سلامت مادر باید از منابع غذایی حاوی كولین استفاده شود. كولین روی پیام‌های عصبی موثر است و سرعت ساخت استیل‌كولین را برای حفظ قدرت حافظه و فعالیت‌های عضلانی افزایش می ‌دهد. از این رو، مادران در دوران شیردهی باید 4 واحد (4 لیوان 240 سی‌سی) شیر مصرف كنند و علاوه بر این، جگر، تخم‌ مرغ و بادام ‌زمینی بخورند.

دكتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم ‌درمانی

نوشته شده در تاریخ جمعه 23 بهمن 1388    | توسط: Gharibeh - khazan    |    | نظرات()