با فرارسیدن فصل سرما كم‌ كم سرماخوردگی شایع‌ تر می ‌شود و سرفه‌ های طولانی و ناراحتی ‌های تنفسی به دنبالش می ‌آید.

 این جور وقت‌ ها معمولا دوست و آشنا، هر كدام راه‌ حل ‌های سنتی را تجویز می‌ كنند كه به نظر آن ها برای تسكین التهاب تنفسی فایده دارد؛ از خوردن فرنی، به دانه، نشاسته و شیر داغ گرفته تا پرهیز از ترشی و خربزه، ماست ترش و ...

ولی آیا واقعا این غذاها روی عفونت ‌های تنفسی تاثیری دارند؟ ...

در ادامه مطلب بیشتر بدانید!

دكتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است كه اگر سرماخوردگی به عفونت ریه منتهی شود، با پرهیز غذایی، خیلی نباید به درمان زود هنگام این مشكل امیدوار بود: "البته بهتر است از مصرف غذاهای خیلی تُند یا پُرادویه اجتناب كرد چون محرك هستند. خوراكی‌ های خیلی سرد یا سرخ شده هم ممكن است در مورد برخی افراد مشكل‌ زا باشند اما قانون كلی در این باره وجود ندارد. بیشترین كاری كه می ‌شود برای درمان این بیماری انجام داد، بالا بردن ایمنی بدن برای مقابله با ویروس و پیشگیری از سرماخوردگی‌ های بعدی است." با این حساب، اگر مرتب دچار مشكلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی می ‌شوید، می ‌توانید با خوردن یك سری مواد غذایی مقاومت‌ تان را نسبت به این بیماری بالا ببرید.

رژیم غذایی برای مقابله با عفونت‌های تنفسی

 

اگر حس می‌ كنید سرما خورده ‌اید و به خصوص گلوی تان می ‌سوزد، بی درنگ شروع كنید به خوردن سبزی‌ ها و میوه ‌هایی كه از نظر ویتامین C غنی هستند. یادتان باشد كه گل كلم، كاهو، فلفل دلمه‌ ای سبز یا قرمز، اسفناج، لوبیا سبز و انواع مركبات از منابع مهم این ویتامین محسوب می‌ شوند. البته دكتر نیستانی تاكید می‌ كند كه پیشگیری از سرماخوردگی مهم ‌تر و آسان ‌تر از درمان آن است و شما باید هر روز این موادغذایی را بخورید تا بدن تان در مقابل ویروس سرماخوردگی و به تبع آن، عفونت دستگاه تنفسی مقاوم شود: "بعضی‌ ها فكر می ‌كنند ویتامین C در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا معجزه می‌ كند كه تصور درستی نیست ولی اگر این ویتامین به مقدار كافی مصرف شود، می ‌تواند تا حدی از علایم سرماخوردگی بكاهد. ضمن این كه ویتامین C خواص آنتی‌ هیستامینی هم دارد."

بعد از ویتامین C گروه غذایی دیگری كه در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، مواد حاوی آنتی ‌اكسیدان ها هستند كه باز هم سبزی ‌ها و میوه‌ها مثل گوجه ‌فرنگی، لوبیا قرمز، مغزگردو، كلم بروكلی، هویج و سیب قرمز در صدر این گروه قرار می‌ گیرند.

كمبود ویتامین‌ ها

اگر سرفه و سرماخوردگی در شما مزمن شده است، ممكن است دچار كمبود های تغذیه‌ ای باشید كه از آن ها بی ‌خبرید. به این كمبودها كه هنوز علایم بالینی پیدا نكرده‌ اند، می ‌گویند كمبود حاشیه ای. اگر بدن شما دچار كمبود حاشیه‌ای ویتامین A باشد، شما زیاد سرما می ‌خورید و عفونت سرماخوردگی در بدن تان شدت می ‌یابد و دیرتر هم خوب می ‌شوید. پس باید مواد غذایی را مصرف كنید كه ویتامین A دارند یا پیش ساز این ویتامین هستند. دكتر نیستانی می ‌گوید: "اسم قدیمی ویتامین A ویتامین ضد عفونت بوده است، پس اگر كسی ویتامین A بدنش تامین باشد كمتر دچار عفونت بالاخص عفونت‌ های تنفسی می ‌شود. این ویتامین در مواد غذایی مثل جگر، تخم مرغ و لبنیات به وفور وجود دارد و پیش سازش هم در سبزیجاتی مثل هویج و اسفناج یافت می ‌شود."

بعد از ویتامین A، كمبود ویتامین D هم می ‌تواند باعث ضعف ایمنی بدن در مقابل عفونت ‌های تنفسی شود. دكتر نیستانی می ‌گوید:"ویتامین D در رژیم غذایی ما ایرانی‌ ها به ‌اندازه كافی وجود ندارد و بهترین منبع برای ما، مواجهه مستقیم با نور آفتاب است، پس كسانی كه به خاطر شغل ‌شان تمام روز در فضاهای بسته هستند، ممكن است با كمبود این ویتامین رو به رو شوند و باید به پزشك یا متخصص تغذیه مراجعه كنند تا در صورت لزوم برای شان مكمل این ویتامین تجویز شود."

مكمل كافی نیست!

عامل دیگری كه سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرماخوردگی تقویت می ‌كند، عنصر روی یا زینك است: "كمبود روی از قدیم در ایران مشاهده شده و به ویژه در بچه‌ها بیشتر به چشم می ‌خورد. منابع روی تقریبا با آهن مشترك است و در انواع گوشت ‌ها و غلات وجود دارد. پس اگر بخواهیم یك برنامه غذایی كاربردی و كامل برای پیشگیری و كوتاه كردن دوره ابتلا به عفونت‌ های تنفسی ناشی از سرماخوردگی پیشنهاد كنیم، می‌ توان گفت حتما در روز 2 تا  3  واحد میوه همراه با 2 واحد سبزی مصرف ‌كنید و آب ‌میوه‌های صنعتی را به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای این گروه غذایی به ‌حساب نیاورید." دكتر نیستانی ادامه می ‌دهد: "دست كم دولیوان شیر یا دو لیوان ماست در روز بخورید تا كلسیم و ویتامین‌های A و كمی هم ویتامین D مورد نیاز روزانه‌ تان تامین شوند.

پروتئین‌های حیوانی را فراموش نكنید زیرا همان‌طور كه گفتیم، انواع گوشت‌ ها منابع غنی آهن و روی هستند و كمبودشان می ‌تواند فرد را در مقابل بیماری‌ های تنفسی و عفونی آسیب ‌پذیر كند.

دكتر نیستانی در آخر نیز اضافه می ‌كند كه "مكمل ‌ها هیچ‌ گاه جای مواد غذایی را نمی ‌گیرند، پس بهتر است همه چیز را

نوشته شده در تاریخ جمعه 9 بهمن 1388    | توسط: Gharibeh - khazan    |    | نظرات()