مصرف ماست با معده خالی میزان جذب كلسیم آن را بیشتر می‌ كند، البته این بدین معنی نیست كه بعد از غذا كلسیم جذب نمی ‌شود.

 


سعید حسینی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: ماست حاوی كلسیم، فسفر و 84 درصد آب است. افرادی كه در معرض خطر ابتلا به پوكی استخوان هستند، باید روزانه حداقل یك وعده ماست مصرف كنند.

ماست‌ های كم‌ چرب یا رژیمی برای افرادی كه كلسترول بالایی دارند، مناسب است. این نوع ماست‌ ها برای كاهش وزن نیز مناسب هستند.

برای این كه بتوانید مقدار بیشتری ماست در روز مصرف كنید باید آن ‌را به گونه ‌ای جایگزین مواد غذایی پُرضرر كنید به عنوان مثال می ‌توانید به‌ جای سُس مایونز از آن به ‌همراه آب ‌لیمو، برای روی سالاد فصل‌ استفاده كرد.

هنگام خرید ماست دقت شود كه حتماً تازه باشد. هرچه‌ قدر به تاریخ تولید آن نزدیك ‌تر باشید باكتری ‌های مفید آن فعال ‌تر خواهند بود.

در نهایت دقت كنید كه آن ‌را سرد نگه دارید و سرد مصرف كنید. باكتری ‌های مفید ماست در گرمای طولانی زنده نمی‌ مانند.

بنا به توصیه كارشناسان تغذیه، مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می ‌شود چون در این حالت میزان جذب كلسیم از این محصولات بیشتر است.

مصرف ماست قبل از غذا از نظر جذب كلسیم بهتر است. البته این بدین معنی نیست كه بعد از غذا جذب كلسیم نخواهیم داشت.

ماست فقط یك عصرانه یا دسر خوشمزه نیست و خواص بسیار زیادی دارد. ماست منبع غنی پروتئین، كلسیم، ریبوفلاوین ( ویتامین B2 ) و ویتامین B12 است.

ماست در مقایسه با شیر، به دلیل افزودن باكتری‌ های مفید مقدار بیشتری كلسیم و پروتئین دارد.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 7 بهمن 1388    | توسط: Gharibeh - khazan    |    | نظرات()